De mange sommerhuse langs Vestkysten betyder året rundt mange turister i Lemvigs opland. Om sommeren oplever byen, hvordan de besøgende kommer til byen og bidrager til en stor del af omsætningen i byens butikker og til en levende bymidte. For at udnytte de eksisterende kvaliteter og styrker i bymidten har Lemvig Kommune arbejdet for at udvide sæsonen. Med inddragelse af bymidtesamarbejdet har Lemvig testet en række værktøjer for at udvide turismesæsonen med fokus på tematisering og målgruppefokusering af indsatsen:
Events med specifikke målgrupper: I foråret 2022 har bymidtesamarbejdet i Lemvig afholdt en række påskearrangementer målrettet danske og tyske turister herunder især børnefamilier og par på tur. Arrangementerne blev afviklet i samarbejde med byens foreninger og nøgleaktører, især sammen med den nyetablerede forening Lemvig-Thyborøn Handel & Turisme, som Lemvig Kommune havde et ønske at engagere og styrke yderligere i forbindelse med aktiviteter i bymidten.
En udvidelse af åbningstiderne: For at tiltrække turister i påskesæsonen, har bymidtesamarbejdet i Lemvig valgt at udvide åbningstiderne for byens butikker, så de også er åbne i helligdagene. Tanken er, at den udvidede sæson bidrager med en øget omsætning, men også i kraft af den signalværdi, som åbne butikker giver, nemlig at Lemvig er en åben og levende by. De udvidede åbningstider kræver en tilladelse fra Erhvervsstyrelsen, som efter indstilling fra kommunalbestyrelsen kan give tilladelse til, at der ved særlige lejligheder kan holdes åbent også på en helligdag. Det kunne gøres mere smidigt for kommunerne, hvis denne tilladelse kunne gælde flere år af gangen, så der ikke skal søges hvert år.
Branding- og markedsføringsstrategi: Lemvig har desuden afprøvet nye former for branding og markedsføring. Markedsføringen har været fokuseret på udvalgte målgrupper og har blandt andet rettet sig specifikt mod børnefamilier, når arrangementer var målrettet denne gruppe. Facebook, Instagram og Snapchat har været de primære platforme i brandingstrategien. Arbejdet med at afprøve en mere fokuseret markedsføring har været underbygget af et bedre datagrundlag og indsigt i hvilke turister, der rent faktisk er i området. På den måde er der opbygget viden om, hvordan hovedmålgruppen kan skifte fra uge til uge.