FAQ - Spørgsmål og svar til Plandata.dk

Læs typisk stillede spørgsmål og svar om Plandata.dk. Du kan blandt andet læse om brugeroprettelse, indberetning af planer, datamodellen, upload af planer og fremsøgning af planer.

Der er tre søgemuligheder til at finde planer, som er indberettet i Plandata.dk:

Kort over alle planer: Søgning og visning af alle plantyper.

Kort over alle lokalplaner: Søgning og visning af alle lokalplaner.

Søgeliste over alle planer: Fremsøgning af alle plantyper på listeform.

Har du søgt efter en plan via søgefunktionen (i øverste bjælke), skal du huske at klikke plantemaet til i menuen til venstre, før du kan bruge info-knappen (i) til at få oplysninger om planen. Er dette ikke klikket til, dukker en infoboks op, hvor der står ”Der er ikke fundet oplysninger”. 

Se også vejledningen til kort.plandata.dk, her

Du finder Plandata.dk's kortvisning på kort.plandata.dk.

 

 

Under søgefunktionen (i øverste bjælke) på Plandata.dk's kort vælges ”Hvad gælder for en adresse”. Herefter indtastes kommune, vejnavn og husnummer, og der klikkes på "Info". Systemet finder nu alle de planer, som er gældende for den indtastede adresse. Det samme kan gøres for en matrikel. Se også vejledningen til kort.plandata.dk, her

Du finder Plandata.dk's kortvisning på kort.plandata.dk.

 

Af sikkerhedsmæssige årsager bliver brugere logget af Plandata.dk efter en time.

Login til indberetning i Plandata.dk sker via FællesBrugerRettighedsSystemet (FBRS). Brugere af indberetning i Plandata.dk får adgang med deres MitID Erhverv tilknyttet kommunens CVR-nummer.

Kontakt MitID Erhverv for at få oprettet en bruger.

Hvis du er medarbejder og skal have hjælp til at få tildelt rettigheder til indberetning i Plandata.dk, skal du kontakte din kommunes MitID Erhverv brugeradministrator.

Du kan få oplysninger om, hvem der er brugeradministrator i din organisation ved at kontakte MitID Erhverv Support.

Se mere om MitID Erhverv.

Hvis du er MitID Erhverv brugeradministrator og har problemer med tildeling af rettigheder, skal du kontakte Erhvervsstyrelsens Kundecenter. 

Erhvervsstyrelsens Kundecenter.

Det er muligt at oprette en bruger til en ekstern virksomhed. Det gøres ved at udstede en fuldmagt på, hvilke rettigheder den eksterne part skal have til Plandata.dk.

En plans tilvejebringelse og ophævelse følger et fast "livsforløb" i Plandata.dk. Det betyder, at en ny plan altid først vil blive oprettet som en ”Kladde til forslag”, hvorefter den kan offentliggøres som ”Forslag”. På samme måde er det efterfølgende muligt at forberede en ”Kladde til vedtagelse”, der senere kan offentliggøres som ”Vedtaget”. Endeligt kan planen aflyses, når den eventuelt erstattes af en ny plan, eller kommunalbestyrelsen vedtager, at den ikke længere skal være gældende.

I status ”Forslag”, ”Vedtaget” og ”Aflyst” er planen tilgængelig for offentligheden.

Bemærk, at den samme plan kan være i status ”Forslag” og ”Kladde til vedtagelse” på samme tid. Det giver kommunen mulighed for at forberede den vedtagne plan, samtidig med planen er i forslag.

Nedenfor ses en oversigt over en plans tilvejebringelse og ophævelse fra ”Kladde til forslag” til ”Aflyst”.

 

Det er muligt at få udskiftet et plandokument, hvis høringsstart- eller ikrafttrædelsesdato endnu ikke er indtrådt. Dette kan ske ved at henvende sig til Plandata.dk supporten. Hvis dette ikke er tilfældet afhænger mulighederne for at udskifte et plandokument af planens status.

Status kladde:

Det er muligt for kommunen selv at uploade et nyt plandokumentet ved at 'redigere' kladden. 

Status forslag:

1. Ved at forlænge høringsperioden er det muligt at uploade et nyt plandokument.

2. Overholder planen høringsfristerne efter planloven på dagen for udskiftning af plandokumentet, kan det udskiftes ved at sende PDF'en til Plandata-supporten og efterfølgende udsende af en supplerende meddelelse.

Status vedtaget:

Fra 15. juni 2017 blev det obligatorisk at offentliggøre planer gennem Plandata.dk. Der gælder forskellige regler for fejlrettelse af plandokument før og efter denne dato:

Planer med ikrafttrædelsesdato før 15. juni 2017: 

Det er muligt at uploade et nyt plandokument ved at rette henvendelse til Plandata-supporten. Det er planmyndigheden, som afgør, om der skal udsendes en supplerende meddelelse til relevante høringsparter.

Planer med ikrafttrædelsesdato efter 15. juni 2017: 

Hvis planmyndigheden finder ud af, at det plandokument, som er kundgjort på Plandata.dk, ikke stemmer overens med det plandokument, der er vedtaget af kommunalbestyrelsen, er det muligt at uploade det korrekte plandokument. Plandokumentet udskiftes ved at rette henvendelse til Plandata-supporten. Efterfølgende skal kommunen udsende en supplerende meddelelse, der oplyser høringsparter om det ændrede plandokument. Kommunen skal sikre, at andre parter har det korrekte plandokument (eksempelvis via nyt link til dokumentet på indberetningssiden i Plandata.dk) og at klagemuligheden er intakt. Kommunen er selv ansvarlig for at vurdere, om ændringen af plandokumentet er omfattet af en genvedtagelse i kommunalbestyrelsen.

Det er muligt at få udskiftet et plandokument, hvis høringsstart- eller ikrafttrædelsesdato endnu ikke er indtrådt. Dette kan ske ved at henvende sig til Plandata-supporten.

Kontakt Plandata.dk support.

Gå til indberetningssiden.

Det er muligt at forlænge høringsperioden indtil dagen for høringsslutdatoen ved at klikke på de tre prikker i øverste højre hjørne fra overblikssiden for forslaget. Vælg her "Forlæng høringsperiode".

 

Det er ikke muligt at forlænge høringen efter høringsslutdatoen. Se også Hvordan sætter jeg en plan i fornyet/supplerende høring?

Når man fejlretter en kommuneplan eller et kommuneplantillæg, vil der nogle gange være en boks, hvor der står at kommuneplanrammer og -retningslinjer skal valideres.

Validering betyder, at systemet kontrollerer, om alle kommuneplanrammer og -retningslinjer lever op til systemets regler. Der foretages ingen rettelser eller ændringer i kommuneplanrammerne eller -retningslinjerne ved validering. Når valideringen er gennemført, vil det fremgå af kommuneplanrammernes eller -retningslinjernes status, om der er valideringsfejl, som bør rettes.

Da kommuneplaner indeholder meget data, er det nødvendigt at igangsætte valideringen manuelt, hvorimod en lokalplan indeholder færre data, og denne validering af data derfor sker automatisk, når der klikkes imellem trinene i indberetningsflowet. 

Når en plan er i status forslag, er det muligt at påbegynde en kladde til vedtagelse. Denne kladde er tilgængelig, imens planen er i forslag, og indtil kladden til vedtagelse registreres som vedtaget.

Det er muligt at sende en plan i fornyet høring. Denne funktion bruges, hvis der er tale om at lave væsentlige ændringer i forslaget, som skal godkendes politisk. Forslagsdatoen samt høringsperiodens startdato og slutdato skal dermed ændres. Det er desuden obligatorisk at uploade et nyt plandokument. Se vejledningen, her

 

Kvitteringer og udsendte meddelelser kan hentes på overblikssiden for en plan. Det gøres ved at klikke på de tre prikker øverst til højre og herefter på "Se udsendte meddelelser". Her kan du hente en kvittering på de mails, der er blevet udsendt.

I løbet 2021 blev det automatiske zonekort, som selv opdaterer zonekortet ifm. indberetning af vedtagne planer, implementeret.

Såfremt der opdages fejl, der relaterer sig til planvedtagelser, kan kommunen sende en GIS-fil til support.plandata@plst.dk. Filen skal tydeligt vise det område, som skal tilføjes, rettes eller fjernes fra zonekortet. 

For yderligere info se:

Det automatiske zonekort

Zoneudpegning i delområder

Hvis en lokalplan udpeger en del af lokalplanområdet som ny byzone eller sommerhusområde, så skal den geografiske afgrænsning indberettes til Plandata.dk. Efter datamodellen PlanDK2+ skal dette ske som et delområde til lokalplanen.

Lokalplaner, lokalplandelområder og byggefelter skal alle have geometrier af typen polygon eller multipolygon. Geometrier i Plandata.dk må ikke indeholde selvkryds eller dubletter af knudepunkter.

Desuden gælder følgende regler for lokalplaner, lokalplandelområder og byggefelter:

  • Delområder og byggefelter skal ligge inden for lokalplanområdet.
  • Delområder kan overlappe hinanden - vær dog opmærksom på, at dette er årsag til manuel kontrol af deljordstykker.
  • Byggefelter kan overlappe delområder og hinanden.

På Plandata.dk's indberetningsside kan kommunen få et overblik over landsdækkende (obligatoriske) og kommunale (valgfrie) høringsparter. Derudover har den enkelte kommune mulighed for at tilføje og rette høringsparter på den kommunale høringsliste.

Gå til indberetningssiden.

Læs mere her: Høringsparter

Når flere lokalplandelområder fra samme lokalplan har de samme omfangsbestemmelser, kan de indberettes som tværgående bestemmelser, idet bestemmelsen går på tværs af lokalplandelområderne. Dette gør sig udelukkende gældende for bestemmelserne ”Bebyggelsesprocent” og ”Etageareal”. Der kan tilknyttes specifikke anvendelser til disse bestemmelser. 

Se Vejledning til indberetning af lokalplaner.

Plandata.dk har et offentligt tilgængeligt testmiljø, hvor det er muligt at teste indberetningen til Plandata.dk. Vælg "ERST_Planlægger" for at logge på testmiljøet.

Log på testmiljøet.

Den enkelte ejendom 

Den enkelte ejendom er en samlet fast ejendom, hvor ét eller flere jordstykker, der ifølge notering i Matriklen, skal holdes forenet. En ejendom kan derfor være beliggende i flere eller samme kommune og både bestå af grunde og jordstykker.

Det enkelte jordstykke 

Det enkelte jordstykke er et areal på jordoverfladen, som er afgrænset af matrikelskel.

Den enkelte grund

Den enkelte grund er én eller flere jordstykker, som er fysisk sammenhængende og indgår i den samlede faste ejendom. Der findes ikke en entydig definition på, hvornår to grunde støder op til hinanden.

Se nedenstående illustration for eksempler på enhederne.

Hvis din fil indeholder flere geometrier (polygoner), skal disse sammenflettes og gemmes som et multipolygon. Det kan gøres i et GIS-program ved at benytte en "merge"- eller "flette"-funktion.

Hvis en lokalplan regulerer zonestatus, skal dette indberettes gennem indberetning i Plandata.dk. 

Feltnavnet ”IZONEREG” står for "Ikke zoneregulerende". Hvis planen ikke regulerer zone, skal feltet have værdien "True". Hvis planen regulerer zone, skal feltet have værdien "False".

Hvis en plan indeholder zonebestemmelser, men disse er angivet på delområdeniveau, kan feltet indeholde værdien "True" på lokalplansniveau og "False" på delområdeniveau.

Hvis planen regulerer zone, skal feltet ”ZONE” indeholde værdien "1" for byzone eller "3" for sommerhusområde.

Gå til indberetningssiden.

Du har mulighed for at downloade flere planer på en gang ved at søge efter en specifik plantype. Her kan du sætte flueben ud for de planer, som du vil downloade og klikke på knappen ”Download GIS” ovenover listen med planer.

Massedownload af retningslinjer/rammer

Massedownload af retningslinjer/rammer for en kommuneplan sker under den specifikke plan. For retningslinjer vælges et tema, hvorefter alle retningslinjer under det tema kan downloades samtidig ved at sætte flueben ved ”Planid for retningslinje” og ”Download retningslinjer” på indberetning i Plandata.

Massedownload af delområder/byggefelter

Massedownload af delområder/byggefelter for en lokalplan sker ved at åbne den specifikke plan. Her skal der trykkes på henholdsvis ”Download delområder” eller ”Download byggefelter” på indberetning i Plandata.

Gå til indberetningssiden.

Det er muligt at masseuploade henholdsvis retningslinjer og rammer til en kommuneplan eller delområder og byggefelter til en lokalplan ved brug af ”Upload GIS” knappen.

For delområder/byggefelter

For delområder/byggefelter til en lokalplan gælder det, at én samlet GIS-fil kan uploades for delområder og én for byggefelter, hvori hvert område/byggefelt udgør ét objekt i den tilhørende attributtabel. Husk også at inkludere ID’et på lokalplan i attributtabellen.

For rammer til en kommuneplan

For rammer til en kommuneplan gælder samme procedure for masseupload som for delområder og byggefelter. Retningslinjetemaer adskiller sig, da de skal uploades hver for sig med en separat GIS-fil. Husk at inkludere ID’et på enten kommuneplantillægget eller kommuneplanen i attributtabellen.

Indberet i Plandata.dk

Datamodeller

Ved brug af funktionen "Upload GIS", kan det ske at tekstfelter med tegn som ”æ, ø og å” ændres til "æ, ø og Ã¥”. Ved upload af Shape-filer og TAB-filer kan dette undgås ved at sikre, at encoding i GIS-filen er defineret som enten ISO 8859-1 eller Latin-1.

Ved upload af GML-filer skal encoding være UTM-8.

Når en geometri indberettes i Plandata.dk skal GIS-filen være zippet og overholde følgende krav:

  • Geometrier i Plandata.dk skal uploades i koordinatsystemet ETRS89 / UTM zone 32N, EPSG:25832
  • Et uploadet objekt skal enten være et (multi)polygon, en linje eller et punkt 
  • En fil kan ikke indeholde eksempelvis både et polygon og et punkt
  • En geometri må ikke indeholde linjer, der krydser hinanden
  • En geometri må ikke indeholde dobbelt knudepunkter

Det er muligt at lave forskellige valideringstjek i GIS-programmer for eksempelvis at søge efter dobbelte knudepunkter.

Se mere om valideringstjek her.

Oftest skyldes fejlmeddelelsen "Upload fejlet", at det er forsøgt at uploade en MapInfo-fil, hvor filnavnet indeholder et æ, ø eller å.

Fejlen kan også forårsages af lange filnavne.

Kontakt

Support til brug af Plandata.dk

Du kan kontakte supporten på alle hverdage mellem kl. 9.00-11.30 og igen 12.00-14.30.

Telefon: 7080 9039 

E-mail: support.plandata@plst.dk