Det er kommunens eget ansvar at opdaterer og administrere listen over kommunale høringsparter.
3.1. Opret ny høringspart
For at oprette en ny høringspart klikkes på ”Tilføj høringspart” (Figur 2, D). Dette åbner dialogboksen vist på Figur 3.
Figur 3, Dialogboks for oprettelse af ny høringspart.
Det er obligatorisk at angive en E-mailadresse samt mindst én af følgende: Fornavn, efternavn og organisation.
Derudover skal det angives hvilke plantyper høringsparten abonnerer på. For plantyper som høringsparten abonnerer på, skal det desuden angives om høringsparten er kommunal for denne plantype. For de fleste brugere vil høringsparter altid være kommunale for de plantyper som høringsparten abonnerer på. Valgmuligheden er primært henvendt til brugere, som administrerer landsdækkende høringsparter.
Når det er angivet at høringsparten er kommunal, bliver det muligt at angive om høringsparten er obligatorisk for den valgte plantype. Obligatoriske høringsparter vil altid blive underrettet når der udsendes meddelelser for planer af den relevante plantype. Hvis høringsparten ikke er obligatorisk, er den valgfri. Valgfri høringsparter skal aktivt tilvælges ved udsendelse af meddelelser til høringsparter.
3.2. Ret en høringspart
Det er muligt at redigere i indstillingerne for en eksisterende høringspart. Dette gøres ved at fremsøge den relevante høringspart, som beskrevet i afsnit 2, og klikke på ”ret” (Figur 4, A).
Figur 4, Fremsøgte høringsparter kan rettes og slettes.
Dette åbner en dialogboks tilsvarende den der åbnes når en høringspart oprettes (Figur 3). Her er det muligt at rette indstillingerne for høringsparten efter samme fremgangsmåde som ved oprettelse af en ny høringspart, beskrevet i afsnit 3.1.
3.3. Slet en høringspart
For at slette en høringspart fremsøges den relevante høringspart efter fremgangsmåden beskrevet i afsnit 2, og der klikkes på ”Slet” (Figur 4, B). Dette åbner en dialogboks hvor det er muligt at be- eller afkræfte om det ønskes at slette planen. Klik ”Godkend” for at slette høringsparten.