Nu kan kommunerne indberette digitale kommuneplaner og tillæg på Plandata.dk

Publiceret 23-01-2025

Fra i dag kan alle kommuner indberette digitale kommuneplaner og digitale kommuneplantillæg på Plandata.dk.

Plandata.dk er gået i luften med den nye løsning til indberetning af digitale kommuneplaner og digitale kommuneplantillæg. Den nye digitale løsning gør det muligt for kommuner at skrive, redigere og offentliggøre deres planer i et fuldt digitalt format direkte i Plandata.dk.

En fleksibel og struktureret indberetning af digitale planer

Den nye indberetningsløsning gør det muligt for kommunerne at arbejde med deres planer på Plandata.dk og sammensætte planen af både tekst og billeder. Datamodellen for indberetningen af de digitale kommuneplaner kalder vi PlanDK4, og modellen muliggør, at planens indhold kan struktureres i emner, indhold og geografiske områder:

  • Emner: De centrale hovedsektioner i en kommuneplan.
  • Indhold: Underafsnit til emner, som valgfrit kan kobles til Planlovens retningslinjer.
  • Områder: Geografiske udpegninger af områder under et specifikt indhold.

I indberetningsløsningen er derudover tilføjet en ny mulighed for at uploade bilag til planen, samt en funktion til at oprette et plandokument i PDF-format baseret på de indberettede data. Indberetningen af kommuneplanrammerne i planerne følger stadig den tidligere metode, men er en del af det nye indberetningsflow.

Publikation og brugervejledning

Vi har i forbindelse med lanceringen udgivet en ny publikation, der beskriver baggrunden for projektet omkring digitale kommuneplaner og datamodellen for digitale kommuneplaner og kommuneplantillæg. Publikationen giver et detaljeret overblik over, hvordan data kan struktureres og indberettes i det nye system, og hvordan de forskellige elementer – emner, indhold og områder – spiller sammen.

Samtidig er der udarbejdet en brugervejledning, der trin-for-trin guider kommunerne gennem indberetningsprocessen i Plandata.dks brugersnitflade. Vejledningen indeholder praktiske eksempler og tips til at arbejde med den digitale løsning og sikrer, at kommunerne nemt kan komme i gang med at indberette deres planer.

Publikationen og brugervejledningen er begge tilgængelige på Plandata.dk og kan bruges som nyttige redskaber i overgangen til digitale planer. De vil løbende blive opdateret i takt med, at vi modtager feedback og ser nye behov. Sideløbende vil vi lave småjusteringer og optimeringer for at sikre den bedst mulige brugeroplevelse.

Derudover vil vi i den kommende tid invitere til et onlineseminar om den nye mulighed for indberetning. Vi ser frem til at drøfte perspektiverne med jer.

Overgangsperiode og udstilling af digitale kommuneplaner

For at aflevere kommuneplaner korrekt til Plandata.dk stiller plandatabekendtgørelsen (BEK nr. 1191 af 24/09/2018) krav til kommunerne om, at kommuneplanen afleveres som et plandokument i form af en pdf-fil, og der dertil laves en digital indberetning af udvalgte planbestemmelser.

Dette krav gælder også for digitale kommuneplaner og har betydning for måden, den digitale kommuneplan kan indberettes på, indtil der er foretaget en ændring af plandatabekendtgørelsen, der muliggør afleveringen af en fuldt digital retligt gældende kommuneplan efter PlanDK4 datamodellen.

Derfor indeholder den nye indberetningsløsning en funktion til at oprette PDF’en ud fra de data, som indberettes i Plandata.dk, og afspejler dermed præcist indholdet af den digitale plan.

En ændring af Plandatabekendtgørelsen, der skal muliggøre afleveringen af fuldt digitale kommuneplaner (uden pdf), forventes at blive sendt i høring i marts 2025 med henblik på ikrafttrædelse 1. juni 2025. Du kan læse mere om denne overgangsperiode, og hvordan du forholder dig til den i publikationen om digitale kommuneplaner- se nedenfor.

Frem mod en ændringen af bekendtgørelsen håber vi, at I vil tage den nye indberetningsløsning i brug og give jer og os nogle erfaringer med løsningen. Imens vil vi i Plandata udarbejde en fælles løsning, der kan udstille digitale kommuneplaner i deres helhed som både tekst og kort. Det glæder vi os til at fortælle meget mere om snart!

Kontakt og support

Har du spørgsmål til, hvordan du kommer i gang med den nye løsning, kan du kontakte:

Plandatasupporten: support.plandata@plst.dk

Vi ser frem til at se kommunerne tage løsningen i brug og arbejde sammen om at realisere visionen om en fuldt digital kommuneplan i Plandata.dk.