{ "overskrift": "Redegørelse Grønt Danmarkskort", "tekst": "Området er delvist omfattet af Grønt Danmarkskort med retningslinjer for \"Særlige naturområder” og ”Økologiske forbindelser”. For selve linjeinfrastrukturanlægget gælder retningslinjerne for Grønt Danmarkskort dog stort set ikke, på nær afsnittet om ”Økologiske forbindelser”, som skal sikres og forbedres. \nPlanlægningen sikrer forbindelsen langs med fjorden i forhold til natur, rekreation og landskab i både Hals og Egense. Derudover sikrer planlægningen i Hals en logisk sammenhæng med arealudpegningen for ”Grønne og rekreative interesser”, hvilke supplerer Det Grønne Danmarkskort, navnlig forløbet langs med kajkanten.\nI Hals justeres retningslinjens arealudpegning \"Økologiske forbindelser” på følgende måde: I dag forsyner en parkeringsplads ved Smykket den rekreative funktion, og er dermed en del af det rekreative område i Kommuneplanen - på denne baggrund er arealet udpeget som Grønt Danmarkskort i byen.\n\nDen østlige del af parkeringspladsen ved Smykket samt tilgrænsende græsrabat udtages af udpegningen, så linjeinfrastrukturanlægget kan etableres. Samtidigt tillægges der et nyt areal, som er planlagt til rekreativt område inspireret af strand- og kystvegetation. Her skabes der ny bynatur, hvilket betyder en forbedring i forhold til natur og rekreation i området omkring færgen. Der er dermed tale om en omdisponering af arealerne og opgradering af deres funktion. Kommuneplanen stiller krav om, at disse arealer i Grønt Danmarkskort skal friholdes for enhver form for byudvikling, bebyggelse, tekniske anlæg, øvrige anlæg og lignende.\n\nI Egense er den østlige kant omfattet af Grønt Danmarkskort, både som ”Særligt naturområde” og ”Økologisk forbindelse”. Arealerne er blandt andet udpeget på baggrund af gældende udpegning for Natura2000 og Beskyttet natur. Natura2000-områder på land er krævede arealer i Grønt Danmarkskort.\nSom nævnt muliggør Grønt Danmarkskort-retningslinjen linjeinfrastrukturanlæg. Det vurderes i det her konkrete tilfælde, at tilhørende vej- og parkeringsanlæg til færgeforbindelsen er en del af anlægget. I forhold til hensigterne med den \"Økologiske forbindelse” muliggør planlægningen ikke en barriere på tværs af det udpegede areal langs den østlige kant, men sikrer derimod den rekreative forbindelse på langs. Derfor vurderes planlægningen i overensstemmelse med Grønt Danmarkskort. Helt konkret forventes der ikke betydelige ændringer i forhold til eksisterende situation på det lille areal, der overlapper med planen - striben fremstår i dag med stenkastning som kajkant og som asfaltareal." }